(230) Tahukah Anda (Vol. 4)

1. Tahukah anda, dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960.
2. Bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia.
3. Perkataan May Day yang diulang-ulang sebut ketika berlaku kecemasan, baik di laut atau udara berasal daripada bahasa Perancis, 'M'aidez' yang bermaksud ''tolong saya''. Walau bagaimanapun, perkataan ini tidak ada kena mengena dengan Pasar Raya Mydin ataupun pelawak terkenal, Maidin.
4. Kedua-duaa belah kaki kita tidak sama besar.
5. Cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi. Kalau sudah tiada ekor, sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.
6. Burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar sehingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas.
7.
Gunung berapi yang berusia 300 tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Itu gunung berapi. Tapi kalau api elektrik di rumah kita, ianya pasti tidak akan aktif lagi jika tidak membayar bilnya selama 3 bulan. Hehee...
8. Orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
9. Tahukah anda, walaupun hidup beribu tahun, kalau tak sembahyang tiada gunanya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan