(384) Gotong-Royong Perdana



Hari ini, Sabtu 23 Januari diadakan Program Gotong-Royong Perdana yang melibatkan semua guru, staf sokongan & murid-murid SKSM. Tepat jam 07:45am, semua warga SKSM berkumpul di Dataran Bendera. Selepas menyanyi rangkaian 3 buah lagu, bendera diturunkan separuh tiang bagi menghormati kemangkatan Sultan Johor.



PK Ko, En. Omar menyampaikan taklimat ringkas bagi mengagihkan kawasan kepada kelas-kelas serta guru-guru yang bertugas. Seusai perhimpunan, guru-guru kelas memandu murid masing-masing ke tempat-tempat yang dikhaskan, misalnya Tahun 1A1, 1A2, 4A4 & 6A1 ke padang sekolah. Ada kelas yang ditugaskan untuk membersihkan Dataran Bendera, kawasan kantin, kawasan kolam, sekeliling blok-blok bangunan, kawasan Musalla, kawasan Makmal Komputer & Prasekolah serta dalam kawasan tangki air.


Guru-guru yang lain yang tidak memegang kelas pula diberi tugas membersihkan bilik-bilik khas. Misalnya, Cgu Hj. Mokhjamil mengetuai kumpulan yang mengandungi 3 orang guru dan beberapa orang pekerja lelaki ditugaskan membersih tandas lama & Bilik ABM di Blok B. Cgu Hj. Masrof pula mengetuai tugas-tugas pembersihan di tandas lama & Bilik Masakan di Blok A. Pn. Asmadera pula menjadi ketua untuk pembersihan di Bilik KH manakala Cgu Suria dengan kerjasama guru-guru AJK PSS bertugas di Bilik PSS.


Di Bilik Sukan, Ust Kamaruzaman & konco-konco bertugas sementara Cgu Ainudin beserta 4 orang guru bertugas di gelanggang bola jaring. Cgu Nik Azhar pula dengan 2 orang teacher mengetuai tugas-tugas membersihkan Makmal Komputer manakala Cgu Aniza dengan yang lain bertugas di Bilik Rawatan & Makmal Sains.


Sementara itu di Makmal Komputer, sebaik sahaja tugas-tugas membersih dijalankan, Guru Penyelaras ICT diminta mengadakan kursus ringkas (sebagai ulangan) kepada guru-guru Bahasa Inggeris tentang cara-cara menggunakan Makmal Komputer serta menghidup dan menggunakan peralatan ICT untuk tujuan kelas ICTL yang akan berjalan semula pada bulan Februari nanti.

Murid-murid Tahap 1 rehat pada jam 09:45am manakala Tahap 2 setengah jam berikutnya. Selepas rehat, p&p berjalan seperti biasa mengikut jadual hari Rabu. Selepas membuat tinjauan didapati kawasan sekolah bertambah bersih dan ceria menjadikan para pengguna dan pengunjung lebih seronok, ceria dan mudah tersenyum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan