(148) Puisi Hari Guru


Memoir Bersama Guru

Guru…
Hari-hari yang lalu
Kau mengajar aku
Bermula dengan huruf ‘A’
Itulah awal bicaraku di hadapanmu

Guru…
Hari-hari yang lalu
Kau pernah mengherdik aku
Kau pernah menjentik telingaku
Kau pernah merotan tubuhku

Namun ketahuilah Guru…
Aku takut dengan herdikanmu
Telingaku berdesing dengan jentikanmu
Tubuhku pedih apabila libasan rotanmu meratah kulit halusku
Dan aku menangis ketika itu

Akan tetapi wahai Guruku…
Aku tahu…
Dengan herdikan itulah, kini aku pandai menulis
Dengan jentikanmu itulah kini aku pandai membaca
Dengan luka libasan rotan itulah kini aku pandai mengira
Akhirnya membuat aku tersenyum dan ketawa

Guru…
Hari ini mengingatkan aku kepada jasa-jasamu
Ilmu yang menguasai mindaku
Adalah kesinambungan perjuanganmu
Yang kini aku jua seorang ‘guru’ sepertimu
Terima kasih ,wahai guru
Aku bangga kini dirimu adalah diriku ...

Hasil nukilan;
Ezrul Demirtas
http://azruldemirtas.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan