(104) Menyimpan Fail di Langit Biru


Info ini amat berguna kepada mereka yang mengalami kekurangan ruang stor fizikal, misalnya fail-fail yang ada terlalu banyak dan bersaiz besar untuk disimpan di dalam hard disk, ataupun kepada mereka yang memerlukan capaian fail di mana saja tanpa kira masa. Kini terdapat beberapa servis penyimpanan data online secara percuma di langit biru (internet). Di antara stor di internet yang popular adalah Skydrive, ADrive, Google, box.net dll. Untuk menggunakannya, kita perlu mendaftar dan memindah fail-fail melalui web interface atau perisian 3rd-party seperti Gladinet.

Namun harus diingat, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian;
1. Pastikan dokumen yang diupload to the cloud dipasang dengan password dan diencrypt bagi memastikan fail berkenaan tidak boleh dibuka sembarangan.
2. Pastikan anda mempunyai salinan backup kepada fail yang diupload bagi memastikan sekira sesuatu berlaku kepada cloud, fail anda tetap ada salinannya.
3. Pastikan saiz simpanan adalah minimum untuk memastikan sekiranya cloud operator menamatkan perkhidmatannya dan anda perlu mengosongkan ruang storan, anda mempunyai masa dan ruang untuk memindahkan fail tersebut.
4. Pilih operator cloud yang dipercayai dan besar serta kukuh. Takut-takut kalau hari ini ada esok dah tak ada.

Di antara cloud operator yang menyediakan penyimpanan di internet ialah;
1. Microsoft Windows Live SkyDrive, a free online storage service,
offering up to 25GB of disk space : http://skydrive. live.com
2. ADrive offered 50GB FREE Online Storage : http://www.adrive. com/
3. GladinetFor easier access to online storage services, introducing : http://www.gladinet .com/

Gladinet is a free Windows application that makes it easy to view and manipulate files stored in online services like Google Docs, Picasa Web Albums, Windows Live Skydrive, ADrive and Amazon S3. Instead of using the web interface in a browser, Gladinet mounts a network driveand lets you access the files from remote servers in Windows Explorer.


Sumber :
eGroup Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan