(114) Flu Babi


Apakah flu babi dan bagaimana mengenali gejalanya?
Flu babi adalah sejenis penyakit saluran pernafasan yang disebabkan oleh 3 jenis virus (A, B, C) yang dapat mengubah, yang terbahagi kepada jenis-jenis sub. Ia mampu menyerang manusia dalam semua usia dan lokasi dalam mutasi virus yang sering menyebabkan komplikasi serius bahkan kematian pada banyak orang sama ada anak-anak atau orang tua. Mereka yang mendapat flu ini akan mendapat demam dengan suhu >38 ° C, sering batuk, sakit kepala, kurang nafsu makan dan hidung tersumbat serta merasa kurang selesa.

Apakah flu babi sama dengan flu biasa? Bagaimana cara ia menular?
Tidak, walaupun keduanya adalah pernafasan akut dan gejala penyakit yang umum namun mahluk halus yang menyebabkan flu babi ini berbeza dengan flu biasa. Ia menular melalui proses pengeluaran dari mulut dan hidung seperti batuk, bersin, berbicara, bernyanyi atau hubungan langsung (tangan, walau tidak terkena lendir/ludah pesakit). Ia sangat cepat menular (3-7 hari setelah gejala awal) dan risiko yang lebih tinggi jika terjadi di ruang tertutup seperti bilik, sekolah, dll. Ia mampu menjadi epidemi/pandemi ke seluruh dunia dalam waktu 3-6 bulan.

Bagaimana cara pencegahan flu babi?
Terdapat vaksin sebagai cara terbaik untuk mencegah flu jenis ini. Walau bagaimanapun, cara terbaik adalah dengan menghindari hubungan langsung dengan orang-orang yang memiliki infeksi pernafasan flu babi. Jangan menyapa atau mencium tangannya, berbahagi makanan, menggunakan cawan, piring, sudu, pinggan atau peralatan makan lainnya. Berikan kebebasan sinar matahari memasuki ruang dalam rumah, pejabat, dan ruang-ruang tertutup lainnya untuk membakar virus. Jaga ruang dapur, kamar mandi, handle pintu, railings/pagar tangga, mainan anak-anak, telefon atau majalah yang digunakan agar sentiasa berkeadaan bersih. Jika terjadi demam mendadak, batuk-batuk, sakit kepala, sakit pada otot dan sendi, segera berjumpa dengan doktor. Hangatkan badan dan hindari perubahan suhu mendadak yang menyebabkan ketidakseimbangan tubuh sehingga menjadi flu. Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin A dan C (betik, jambu batu, limau nipis, lemon dan nanas). Seringkali mencuci tangan dengan sabun dan air. Jangan merokok di tempat tertutup atau berdekatan anak-anak, orang tua atau pesakit. Segera menemui doktor jika terdapat gejala-gejala.

Apakah langkah-langkah yang disarankan untuk mereka yang menderita flu?
Tinggal di rumah, jauhi pusat-pusat kerja, sekolah atau tempat di mana terdapat konsentrasi orang seperti panggung wayang, parti dll. Ini akan mencegah ia menjangkiti orang lain melalui anda. Tutup mulut dan hidung dengan tisu/sapu tangan ketika berbicara, batuk atau bersin. Ini akan mencegah orang-orang di sekitar anda menjadi sakit. Hindari dari menyentuh mata, mulut dan hidung orang lain untuk mengelakkan virus tersebar. Hindari debu, asap bergerak dan zat lainnya yang dapat mengganggu pernafasan. Gunakan cubrebocas, buang tisu hasil bersin ke dalam plastik sampah dan bersinlah jauh dari orang lain. Jika setelah 24 jam tanpa gejala, anda bolehlah bekerja kembali.

Dikemaskini oleh:
Sweet Buenrostro (staf Jabatan Kesihatan Mexico),
pada
Jumaat, 24 April 09, jam 13:15

Diterjemahkan oleh:
Noprizal Erhan pada 28 April 09,
Dari sebuah artikel berbahasa Sepanyol di laman web Jabatan Kesihatan Mexico.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan