(13) 22/02/09 Program Bulan Bahasa

Program Bulan Bahasa anjuran Panitia Bahasa Melayu telah dilancarkan pada 1 Feb. yang lalu dengan mengetengahkan beberapa aktiviti sebagai pengisian seperti pertandingan tulisan cantik, pertandingan membina ayat, mengarang berdasarkan gambar serta mencari perkataan tersembunyi bagi Tahap 1 manakala bagi murid-murid Tahap 2 pula pertandingan mengarang, bercerita, mendeklemasi sajak dan peraduan teka silang kata. Program ini mensasarkan objektif untuk memupuk kesedaran dan kecintaan terhadap Bahasa Melayu, menggunakan bahasa baku dengan betul serta meningkatkan kreativiti murid dalam pelbagai aktiviti bahasa.

Pada pagi ini, panitia telah menjalankan satu lagi aktiviti di mana majlis yang dipengerusikan oleh Guru Penyelaras PSS, Cikgu Suria bt. Ismail telah dimulakan dengan ulasan buku oleh Nik Abdul Adzeem b. Nik Azhar, Penolong Ketua Pengawas PSS diikuti dengan Saidatul Nur Afiqah bt. Mohd. Anuar, Ketua Penolong Pengawas yang menyampaikan pidatonya bertajuk 'Malaysia Negaraku Tercinta'. Beliau turut terpilih untuk mewakili sekolah dalam
Pertandingan Pidato DiRaja.

Saidatul Afiqah - pidato


Nik Abdul Adzeem - ulasan buku

Akhir sekali, upacara penyampaian hadiah disempurnakan oleh PK1, Tn. Hj. Zakaria b. Mat serta Ketua Panitia BM, Cikgu Hjh. Faizah bt. Hj. Seman kepada murid-murid Tahap 1 yang telah berjaya dalam pertandingan sempena Bulan Bahasa iaitu pertandingan membina ayat berdasarkan gambar (Tahun 2) dan membuat karangan pendek berdasarkan gambar (Tahun 3). Hadiah-hadiah lain akan disampaikan semasa perasmian penutup pada 5 Mac nanti.



Para pemenang pertandingan bahasa


Cikgu Hjh Faizah & Cikgu Suria - dua tenaga penting dalam
menjayakan program Bulan Bahasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan